Campania de advocacy numita “Apel pentru indemnizatia mamelor”, a fost derulata de Asociatia M.A.M.E. (Maternitate, Advocacy, Medicina, Educatie)  cu scopul de a sustine parintii afectati de decizia autoritatilor, de a reduce atat cuantumul aferent indemnizatiei de crestere a copilului cat si scurtarea perioadei de concediu de crestere a copilului.

Prin intermediul aceastei campanii, am dorit sa tragem un semnal de alarma asupra efectelor negative, pe care le-ar fi generat modificarea legislatiei in domeniul cresterii si ingrijirii copilului, asupra calitatii vietii acestuia si asupra viitorului natalitatii in Romania.

Totul a inceput cu o serie de consultari realizate in mediul online (desprecopii.com, miresici.ro, babycafe.ro, mami.ro, parinti.com), forumuri de unde am aflat care sunt opiniile parintilor, cum sunt ei afectati de masurile vehiculate de minister si cum doresc sa ii sprijinim in lupta pentru pastrarea acestor drepturi.

In urma dialogului purtat cu parintii, am inteles ca aceastia doreau sa fie sprijiniti in organizarea protestelor prin intermediul carora sa isi sustina punctul de vedere si sa fie reprezentati intr-un eventual proces, ce ar fi avut drept scop recuperarea drepturilor ce urmau sa fie pierdute daca s-ar fi adoptat o lege in acest sens.

Astfel, in data de 12 mai 2010, echipa Asociatiei M.A.M.E. insotita de reprezentantii parintilor, au depus la sediul Primariei Generale a Municipiului Bucuresti, o cerere de organizare a unor proteste in fata Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si  sediului Guvernului.

15 mai 2010, Asociatia M.A.M.E. impreuna cu Centrul FILIA, si alte organizatii non-guvernamentale au trimis o scrisoare de protest Presedintelui Romaniei, Primului Ministru, Ministrului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Ministrului Finantelor Publice, prin care isi aratau consternarea si dezaprobarea fata de reducerea indemnizatiei pentru cresterea si ingrijirea copilului, a alocatiei pentru familia monoparentala, precum si a alocatiei complementare pentru copii.

Prin scrisoarea de protest era dezaprobata orice scadere a indemnizatiei de crestere si ingrijire a copilului, a alocatiei pentru familiile monoparentale si/ sau a alocatiei complementare pentru copii. De asemenea, a fost subliniat faptul ca nu se admite diminuarea perioadei de acordare a concediului de crestere a copilului avand in vedere ca in Romania nu exista servicii sociale (crese) de ingrijire a copiilor.

Pentru a sublinia cele mentionate in scrisoarea de protest, Asociatia M.A.M.E. impreuna cu alte organizatii non-profit si reprezentantii comunitatilor online au organizat doua proteste in Bucuresti.

Primul protest a avut loc pe 17 mai 2010, in fata Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, iar cel de-al doilea a avut loc in data de 26 mai 2010, in fata sediului Guvernului Romaniei.

In urma acestor proteste, am reusit sa convingem autoritatile, sa reduca indemnizatia de crestere a copilului cu doar 15% in loc de 25% asa cum se vehicula initial.

La 1 iunie 2010, a intrat in vigoare Legea nr.118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar. Conform art.12, al acestei legi cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului, se diminua cu 15% pana la 31.12.2010.

Chiar daca in urma protestelor s-a obtinut reducerea cu un procent mai mic decat cel vehiculat initial, viitorii parinti nu au fost multumiti de aceasta decizie, dorind in continuare sa actioneze statul in judecata pentru a-si recupera drepturile pierdute prin aplicarea legii  nr.118/2010.

In acest sens, Asociatia M.A.M.E. a luat atitudine, lansand un apel mamelor din Romania, pentru a semna o petitie online de strangere de semnaturi in vederea actionarii in instanta a Guvernului pentru a recupera drepturile pierdute prin aplicarea Legii 118/2010.  Petitia, inchisa la data de 11 noiembrie 2010, a fost semnata de 2867 de persoane.

Asociatia M.A.M.E. a consultat cateva cabinete de avocatura in vederea initierii unei proceduri legale prin care sa se incerce inlaturarea efectelor Legii nr.118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar, unde la art.12, se prevede diminuarea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului, cu 15%.

Avocatii au considerat ca orice demers ar fi sortit esecului, deoarece diminuarea a fost facuta in baza unei legi trecute prin parlament, declarata constitutionala de Curtea Constitutionala si semnata de Seful Statului, (asa cum reiese din documentul denumit “Raspuns Cabinet Avocat Gram AnaMaria)

Avand in vedere ca Legea nr.118/2010 producea efecte doar pana la 31 decembrie 2010, urmand ca de la 1 ianuarie 2011, parintii sa primeasca din nou cei 85% din veniturile inregistrate, autoritatile au anuntat ca intentioneaza sa prelungeasca perioada de aplicare a acestei legi sau chiar adoptarea unei noi ordonante, care sa reduca atat cuantumul indemnizatiei privind cresterea copilului, cat si durata concediului pentru cresterea copilului de la doi ani la un an.

Varianta vehiculata la sfarsitul lunii noiembrie era “Reducerea perioadei de acordare a concediului de crestere a copilului, timp de 12 luni, dupa care mama (sau tatal dupa caz) trebuiau sa se intoarca la locul de munca”.

Asociatia M.A.M.E. a apreciat ca aceasta masura vehiculata de Guvern privind reducerea duratei concediului de crestere a copilului si/sau a valorii indemnizatiei de crestere a copilului, va avea un impact negativ asupra dezvoltarii si integrarii  copilului in comunitate, mai ales in lipsa unui sistem social integrat de servicii sociale de ingrijire si crestere a copilului in primii 3 ani de viata, oferit de stat.

In acest sens, Asociatia M.A.M.E. a solicitat reprezentantilor Guvernului mentinerea duratei de acordare a concediului de crestere a copilului pe o perioada de 2 ani pentru copiii sanatosi, respectiv 3 ani pentru copiii cu handicap, precum si revenirea, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, a valorii indemnizatiei de crestere a copilului la nivelul din luna mai 2010.

La 1 decembrie 2010, la solicitatea mamelor am lansat o noua petitie online numita “Protestul impotriva modificarilor aduse Legii Mamelor continua!”. Astfel, au fost adunate 2955 semnaturi, ale parintilor care solicitau Guvernului sa readuca cuantumul indemnizatiei de crestere a copilului, la nivelul din luna mai 2010, valabil inainte de aplicarea legii 118/2010.

Deoarece Guvernul a precizat ca aceste modificari se vor face la cererea Fondului Monetar International,  Asociatia M.A.M.E. a trimis in data de 3 decembrie 2010 o scrisoare sefului misiunii FMI in Romania, D-lui Jeffrey Franks, solicitandu-i sa isi reconsidere pozitia, cu privire la relatia dintre institutia pe care domnia sa o reprezinta in tara noastra si masurile vehiculate la momentul respectiv de Guvernul Roman.

(Acest document il veti gasi atasat acestui proiect)

Asociatia M.A.M.E. a atras atentia asupra catorva efecte negative pe care le-ar putea avea aplicarea unor astfel de masuri, precum:

  • emotional-afective cu impact negativ asupra achizitiilor cognitiv-comportamentale a copilului;
  • scaderea natalitatii cu impact negativ pe termen lung;
  • continuarea procesului de imbatranire demografica a Romaniei;
  • incurajarea muncii la negru, pe de o parte, mamele care se simt nedreptatite prin aceste masuri nu vor mai dori sa contribuie la bugetul de stat prin plata de taxe si impozite, iar pe de alta parte, bonele care vor fi angajate de familiile care isi permit acest lucru isi vor primi remuneratia fara un contract, in consecinta statul pierde dublu. In cazul in care va fi introdusa legea bonelor si va fi impus un contract intre cele doua parti, parintii nu sunt dispusi sa plateasca taxele catre stat aferente acestui contract. Daca luam in calcul aceste cheltuieli, sunt mult mai mari decat cele cu indemnizatia actuala;
  • impact economic redus in plan macro, dar cu efecte imediate negative in plan familial din cauza lipsei alternativelor (crese insuficiente, lipsa bonelor profesioniste)
  • cresele existente in prezent nu fac fata cererilor anterioare de inscriere, fiind necesara suplimentarea locurilor cu circa 20%. Cu atat mai mult cu cat din 2011 daca s-ar intoarce la locul de munca circa 100.000 de parinti aflati in concediul de crestere a copilului, locurile din crese vor fi supralicitate, incurajandu-se astfel “spaga” pentru a putea inscrie copilul. Pe de alta parte, conditiile din crese sunt mult inferioare nivelului la care ar trebui sa se prezinte, iar personalul nu este calificat corespunzator si are in supraveghere un numar prea mare de copii pentru a putea oferi fiecaruia educatia si ingrijirea de care are nevoie;
  • familiile monoparentale raman fara alternative reale de subzistenta;
  • conflicte intre angajator si parintii care vor dori sa revina din concediu mai repede decat au anuntat initial, putand periclita si locurile de munca a celor angajati pe durata determinata pe posturile vacante ale parintilor aflati in concediul de crestere a copilului, fapt care are ca urmare directa cresterea somajului;
  • cheltuieli suplimentare de la bugetul de stat cu privire la eventualele probleme de sanatate cu care s-ar putea confrunta copiii incadrati la cresa in jurul varstei de 1 an, costuri atat pentru recuperarea sanatatii copilului, cat si pentru concediile medicale ale mamelor.

In data de 8 decembrie 2010 Asociatia M.A.M.E. a organizat impreuna cu Asociatia Mame pentru Mame si Alianta TATA ” in fata Guvernului ,  “Protestul celor 100 de carucioare”  impotriva deciziei luate de Guvern, de a schimba cadrul legal privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului fara a dezbate public initiativa si fara a primi reprezentantii parintilor la masa de discutii.

In data de 9 decembrie 2010 Asociatia M.A.M.E. a primit raspunsul din partea FMI, care sustinea ca nu a conditionat finantarea Romaniei de reducerea concediului maternal si ca decizia ii apartinea in totalitate Guvernului, fortat sa ia masuri dificile cu privire la venituri si sa faca reduceri drastice de cheltuieli. (Acest document il veti gasi atasat acestui proiect)

10 decembrie 2010, Guvernul Romaniei a publicat in Monitorul Oficial, OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.

La inceputul lunii ianuarie 2011, a fost propus spre dezbatere proiectul normelor metodologice de aplicare ale OUG 111/2010.

  • In urma analizarii textului “OUG nr 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunara pentru creşterea copiilor” si a propunerilor privind Normele metodologice de aplicare ale acesteia, Asociatia M.A.M.E. a trimis in data de 12 ianuarie 2011, o serie de propuneri Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. In cadrul acestui document am sesizat un aspect extrem de important prevazut la art 25. din ordonanta de urgenta nr 111/2010, care ar fi generat multe probleme parintilor si care nu era clarificat in normele de aplicare ale OUG.

ART. 25   (2) Este interzis angajatorului sa dispuna incetarea raporturilor de munca sau de serviciu in cazul:

  1. a) salariatei/salariatului care se afla in concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
  2. b) salariatei/salariatului care se afla in plata stimulentului de insertie prevazut la art. 7.

    (3) Interdictia prevazuta la alin. (2) se extinde, o singura data, cu pana la 6 luni dupa revenirea definitiva a salariatei/salariatului in unitate.

    (4) Prevederile alin. (2) si (3) nu se aplica in cazul concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizarii judiciare sau a falimentului angajatorului, in conditiile legii.

 Din articolul 25, se intelegea ca interdictia pentru angajator de a dispune incetarea raporturilor de munca sau de serviciu, se aplica doar pentru persoanele care se afla in concediu de crestere a copilului in varsta de pana la un an, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, fara a fi mentionat si parintele care alege sa stea 2 ani.

Avand in vedere ca la momentul respectiv Codul Muncii era in dezbatere, neexistand o forma finala publicata oficial si ca OUG 96/2003 privind protectia maternitatii la locul de munca, putea fi modificata oricand, am considerat ca era necesar ca Ministerul Muncii sa includa in normele metodologice de aplicare ale OUG 111/2010, la art.25 alin.(2) lit.(a) si cazul salariatei/salariatului care se afla in concediu pentru cresterea copilului pana la 2 ani.

Neincluderea unui articol separat in normele de aplicare ar fi putut (in cazul modificarii in defavoarea parintilor a Codului Muncii si OUG 96/2003) sa acorde putere de decizie angajatorilor, existand riscul ca parintii aflati in cei doi ani de concediu de ingrijirea a copilului sa fie concediati in acest interval de timp.

Asociatia M.A.M.E. a considerat ca protectia privind garantarea locului de munca la intoarcerea din concediul de crestere a copilului, trebuia asigurata inclusiv pentru salariata/salariatul care opta sa stea doi ani de zile in concediu de crestere a copilului cu plata, nu doar pentru persoanele care optau pentru perioada de un an pentru copilul sanatos, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap.

Apel pentru indemnizatia mamelor

Descriere proiect: Campania de advocacy numita “Apel pentru indemnizatia mamelor”, a fost derulata de Asociatia M.A.M.E. (Maternitate, Advocacy, Medicina, Educatie) cu scopul de a sustine parintii afectati de decizia autoritatilor, de a reduce atat cuantumul aferent indemnizatiei de crestere a copilului cat si scurtarea perioadei de concediu de crestere a copilului.

Anul finalizarii2010
Parinti beneficiari+80.000
Persoane care au semnat petitia+18.000

Rezultatule obtinute de Asociatia MAME in urma demersurilor derulate in cadrul campaniei de advocacy “Apel pentru indemnizatia mamelor”:

  • In urma protestelor si a dialogului purtat cu autoritatile, am reusit sa ii convingem pe guvernanti sa reduca cuantumul indemnizatiei cu doar 15% in loc de 25%, asa cum au anuntat initial in presa;
  • Guvernul a decis sa mentina optiunea concediului de 2 ani, in conditiile in care reprezentantii acestuia au anuntat initial ca vor reduce perioada de acordare a concediului de crestere copil la 1 an.
  • Parlamentul Romaniei a adoptat la data de 28 iunie 2011, “Legea 132/2011 pentru aprobarea OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor”, continand si amendamentul propus de Asociatia M.A.M.E. in sesizarile facute catre ministerul Muncii. *Astfel, articolul 25 alineatul (2), litera (a) din OUG 111/2010, a fost modificat avand urmatorul cuprins: "a) salariatei/salariatului care se afla, dupa caz, in concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an sau de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap;".