Comunicate de presa

Efectele bullying-ului asupra limbajului

Bullying-ul este un comportament agresiv repetitiv, intenționat, care implică un dezechilibru de putere între agresor și victimă. Poate lua mai multe forme, inclusiv agresiunea fizică, verbală, socială sau cibernetică, afectând în mod semnificativ bunăstarea psihologică și emoțională a copiilor. În plus, față de consecințele evidente asupra stimei de sine și sănătății mintale, bullying-ul poate avea un impact profund asupra limbajului și abilităților de comunicare ale copilului.

Limbajul este o caracteristică specifică omului care este dezvoltată în primii ani de viață, unde învățăm să socializăm și să ne exprimăm nevoile. Perioada maximă de achiziție a cuvintelor se află în timpul claselor primare și gimnaziale, când învățăm să scriem, să citim și să înțelegem un text, iar dacă procesul de învățare este perturbat într-un anumit fel, aceste caracteristici nu se vor dezvolta normal, ducând la dificultăți serioase în vorbire, în scriere și în înțelegere. Acest proces de învățare poate fi afectat de efectul al bullying-ului, deoarece copilul nu se va putea concentra la ceea ce are de făcut la școală, dacă învățarea este perturbată încontinuu de un stres imens, anume de alți copii care îl jignesc și îl înjosesc.

Expunerea frecventă la agresiuni verbale și la umilințe poate modifica modul în care copiii își folosesc limbajul, afectând atât exprimarea verbală, cât și capacitatea de a înțelege și gestiona interacțiunile sociale. Această influență poate duce la o varietate de efecte, de la blocaje ale comunicării până la dezvoltarea unui stil verbal defensiv sau chiar agresiv. Studierea acestui impact ne poate ajuta să înțelegem mai bine cum să sprijinim copiii afectați și să prevenim efectele negative pe termen lung.

Bullying-ul nu afectează doar emoțiile unui copil, ci și felul în care acesta se exprimă și comunică cu ceilalți. Există câteva mecanisme prin care bullying-ul poate influența limbajul:

  • stresul și anxietatea: Copiii supuși la bullying trăiesc într-o stare constantă de frică și stres, ceea ce le afectează abilitatea de a comunica. Ei devin mai retrași și au dificultăți în a-și exprima gândurile clar, din cauza tensiunii emoționale.
  • teama de a vorbi: Agresiunea verbală îi face pe copii să le fie frică în a se exprima, de teamă să nu fie criticați sau ridiculizați. Astfel, unii evită să vorbească în public sau chiar să participe la discuții, ceea ce le limitează dezvoltarea limbajului.
  • adaptarea comportamentală: Unii copii adoptă un stil de comunicare mai agresiv ca răspuns la bullying. Ei pot începe să folosească un limbaj dur, imitat de la agresori, fie pentru a se apăra, fie pentru a părea mai puternici.

Bullying-ul poate afecta grav modul în care copiii interacționează cu cei din jur și modul în care își dezvoltă abilitățile de comunicare socială. Acest fenomen de bullying poate duce la diferite situații care sunt dăunătoare dezvoltării copilului. Acestea pot fi:

  • izolarea socială: Copiii, victime ale bullying-ului, pot începe să evite contactul cu alți colegi sau chiar să stea singuri în timpul activităților de grup. Teama de a fi judecați îi face să se retragă, ceea ce le reduce oportunitățile de a-și exersa și dezvolta limbajul.
  • lipsa încrederii: După ce au fost criticați sau umiliți de agresori, copiii își pierd încrederea în capacitatea lor de a comunica eficient. Ei pot deveni nesiguri în timpul conversațiilor și să evite exprimarea propriilor opinii, de teamă să nu fie judecați.
  • dificultăți în exprimarea emoțiilor: Bullying-ul afectează și abilitatea copiilor de a-și comunica emoțiile într-un mod sănătos. Ei pot avea dificultăți în a comunica despre ceea ce simt și ceea ce îi apasă, iar aceste blocaje în exprimarea emoției duc la probleme în relațiile sociale și la acumularea de tensiuni interioare.

Bullying-ul poate avea un impact profund asupra copiilor, afectând nu doar starea lor emoțională, ci și modul în care comunică și relaționează cu cei din jur. De aceea, este esențial ca părinții să recunoască semnele de suferință și să acționeze cât mai devreme pentru a-și ajuta copiii să depășească aceste dificultăți.

Terapia este un pas important în acest proces, oferind copiilor un spațiu sigur în care să își exprime emoțiile și să învețe tehnici de comunicare care să-i ajute. La Centrul Steluțelor, oferim servicii gratuite de consiliere și suport pentru copiii afectați de bullying, ajutându-i să își recâștige încrederea în sine și să își îmbunătățească abilitățile de comunicare. Intervenția specializată poate face o diferență enormă în viața unui copil, iar noi suntem aici să sprijinim fiecare pas al recuperării.

Surse:

            Bridget Ngozi Madu. (2022). Influence of bullying on english language acquisition among secondary school students.

            Øksendal, Elise & Brandlistuen, Ragnhild & Wolke, Dieter & Helland, Siri & Holte, Arne & Wang, Mari. (2021). Associations Between Language Difficulties, Peer Victimization, and Bully Perpetration From 3 Through 8 Years of Age: Results From a Population-Based Study. Journal of Speech, Language, and Hearing Research.

Perren, Sonja & Alsaker, Francoise. (2006). Social behavior and peer relationships of victims, bully-victims, and bullies in kindergarten. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines.